Melalui program ini murid-murid berkeperluan khas kategori bermasalah pendengaran dilatih daripada segi perututran disamping subjek-subjek yang dipelajari murid-murid aliran perdana menggunakan komunikasi seluruh termasuk bahasa isyarat. Oleh kerana bahasa isyarat digunakan dalam proses p&p oleh yang demikian murid-murid ini akan diajar terlebih dahulu tentang penggunaan bahasa isyarat bagi memudahkan mengikuti pelajaran yang selanjutnya.
Kurikulum bermasalah pendengaran juga mengandungi penambahan komponen kemahiran awal pendengaran dan pertuturan ( Jabatan Pendidikan Khas 1997 ) :
1. Asas pengendalian peralatan audiologi
2. Kemahiran prapertuturan
3. Kemahiran mendiskriminasikan bunyi
4. Kemahiran menghasilkan suara
5. Kemahiran memori auditori
6. Kemahiran memori visual
7. Kemahiran menghasilkan perkataan awal
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment